Met drones in België vliegen was lange tijd volledig verboden voor particulieren en bedrijven. Sinds april 2016 is er een nieuwe drone wetgeving van kracht die het gebruik van drones toelaat in het Belgisch luchtruim. Hieronder lees je de oude wetgeving (voor 25 april 2016) die toen van kracht was (nu niet meer). We willen deze tekst over het gebruik van drones in België voor april 2016 toch behouden als naslagwerk. Wil je echter informatie over de huidige en geldende drone wetgeving, dan kan je daarvoor terecht op de link hiervoor vermeld of op onze algemene pagina over de wetgeving.

Opgelet: hierna lees je de oude wetgeving (voor 25 april 2016)

Speelgoed luchtvaartuigen (om te spelen)

Speelgoed is gedefinieerd in de Europese richtlijn 2009/48 EG van het Europees Parlement en de Raad van 18 juni 2009 betreffende de veiligheid van speelgoed, als producten die (al dan niet uitsluitend) ontworpen of bestemd zijn om door kinderen jonger dan 14 jaar bij het spelen te worden gebruikt.

Dit betekent dat luchtvaartuigen die als speelgoed worden verkocht, ook als speelgoed dienen gebruikt te worden. Kinderen mogen er binnen en in de tuin mee spelen.

Model luchtvaartuigen voor recreatief en sportief gebruik

Op 29 juli 2013 werd een circulaire (GDF-01) gepubliceerd door het Directoraat-Generaal Luchtvaart betreffende

  • het gebruik van modelluchtvaartuigen
  • de aanleg van terreinen voor modelluchtvaartuigen
  • de vliegregels voor modelluchtvaartuigen
  • het organiseren van modelluchtvaartmeetings

Deze circulaire is van toepassing op het gebruik van radio bestuurde modelluchtvaartuigen met een maximum opstijgmassa van meer dan 1 kg en minder dan 150 kg. Dit voor sportieve en recreatieve doeleinden, die geen personen noch goederen vervoeren, die geen commerciële of professionele vluchten uitvoeren en die binnen het zichtbereik van de bestuurder vliegen.

De Circulaire bepaalt eveneens :

  • de procedures om een machtiging tot uitbating van een modelluchtvaartterrein te verkrijgen
  • de procedures voor de aanleg van een permanent of tijdelijk modelluchtvaartterrein waarop de modelluchtvaartuigen evolueren
  • de vliegzone waarin de modelluchtvaartuigen evolueren
  • de procedures voor de organisatie van een modelluchtvaartmeeting.

Dit betekent dat modelluchtvaartuigen of drones in België enkel kunnen ingezet worden op de daartoe bestemde modelluchtvaartterreinen en onder geen beding daarbuiten.

De volledige lijst met modelluchtvaartterreinen erkend door het Directoraat-Generaal Luchtvaart is te vinden via:

http://www.mobilit.belgium.be/nl/Resources/publicaties/luchtvaart/pub_luchthavens_lijst_modelluchtvaartterreinen.jsp

Vliegzone

De vliegzone wordt begrensd door een cilinder met als basis de grond, een maximum hoogte van 120 meter en een straal van maximum 400 meter vanuit het referentiepunt van het modelluchtvaartterrein, tenzij anders bepaald in de machtiging tot uitbating van het modelluchtvaartterrein.

Buiten de controlegebieden (CTR) van de burgerlijke luchthavens kan het Directoraat-Generaal Luchtvaart, op schriftelijk verzoek, de hoogte van de vliegzone tot 200 m boven de grond optrekken in het kader van:

  • modelluchtvaartmeetings
  • modelluchtvaartwedstrijden die worden georganiseerd door de modelluchtvaartclubs of de erkende verenigingen
  • proeven om een brevet te verkrijgen die georganiseerd worden door de erkende verenigingen

Professioneel gebruik

Gebruik van drones in België voor professionele doeleinden vallen niet onder de Circulaire GDF-01 en kunnen tot op vandaag (datum van dit bericht dateert van 10 juni 2014,  nvdr) nog niet toegelaten worden in het Belgische luchtruim.

Deze luchtvaartuigen voldoen niet aan de toelatingsvoorwaarden van artikel 40 van het Koninklijk Besluit van 15 maart 1954 tot regeling van de luchtvaart. Zij beschikken niet over een certificaat van luchtwaardigheid, zijn niet ingeschreven in het luchtvaartregister en de piloten beschikken niet over een pilotenvergunning.

Onder strikte voorwaarden kan het Directoraat-Generaal Luchtvaart wel een toelating afleveren voor het uitvoeren van testvluchten (testen van het luchtvaartuig of testen van de nuttige lading) en vluchten voor wetenschappelijke doeleinden met een onbemand luchtvaartuig. Bovendien heeft het Directoraat-Generaal Luchtvaart een nieuw Koninklijk Besluit gemaakt om specifiek het gebruik van onbemande luchtvaartuigen voor professionele doeleinden in het Belgisch luchtruim te regelen.

Na publicatie van de Koninklijk Besluit zullen onbemande luchtvaartuigen voor professioneel op basis van een technisch dossier en een veiligheidsanalyserapport kunnen ingeschreven worden in het luchtvaartregister, kunnen de piloten een theorie-examen en een praktijkexamen afleggen voor het behalen van de pilotenvergunning en kunnen de organisaties op basis van een operationeel handboek voor de uit te voeren missies een uitbatingsvergunning bekomen. In het Koninklijk Besluit zijn ook de vliegverkeersregels opgenomen waaraan de onbemande luchtvaartuigen moeten voldoen. Zij krijgen beperkte toegang tot het luchtruim. In een tweede fase kunnen amendementen aan het Koninklijk Besluit op termijn leiden tot een bredere toegang tot het luchtruim.

Luchtvaartuigen lichter dan 1 kg

In geval van professioneel gebruik dienen deze luchtvaartuigen de regels opgenomen in het Koninklijk Besluit vermeld hierboven te volgen. Daar is het toepassingsgebied van 0 kg tot 150 kg.

In geval van recreatief en sportief gebruik is de Circulaire GDF-01 niet van toepassing en valt men terug op de basis, namelijk het Koninklijk Besluit van 15 maart 1954 waarbij er enkel mag gevlogen worden met luchtvaartuigen die beschikken over een certificaat van luchtwaardigheid, ingeschreven zijn in het luchtvaartregister en bediend worden door piloten met een vergunning.

Lees hier de volledige circulaire GDF-01.

Deze tekst is opgemaakt in samenwerking met FOD Mobiliteit en Vervoer en bevat dus correcte informatie betreffende onbemande vluchten boven Belgisch grondgebied.

Update: vanaf 25 april 2016 is de nieuwe wetgeving van kracht. We hebben deze kort samengevat in een nieuw blog artikel. Lees op volgende link alles over de nieuwe Belgische drone wetgeving!

Download ons gratis e-boek "tips & tricks voor beginners"

Download nu gratis!

33 reacties op “Drones in België gebruiken? Waar op letten!

    • Marnix Verschraegen zegt:

      Beste, een drone is een militair toestel. Alle andere zijn multicopters.
      so what, der is nog geen wetgeveing en die wetgeving gaat nooit de 20000 multicopters die in belgie al verkocht zijn aan banden kunnen leggen. Maandelijks komen daar ongeveer 1000 multicopters bij. Als je bij een club moet gaan lukt dat niet, bijna geen enkele club laat nog nieuwe leden toe en als ze die toelaten laten ze niet toe om met multicopters te vliegen. Voila … deze nieuwe wet zal de hobby kapotmaken. We zijn natuurlijk weer het enige land dat een wet zal hebben die zo streng is. Kijk maar naar de wetgeveing in Duitsland, Nederland, frankrijk, etc …

      • Nico zegt:

        Je reactie *Voor alle duidelijkheid is de juiste vertaling voor een drone is hommel, word ook wel een quadcopter genoemd !
        Dit toestel word aangedreven door 4 schroeven en vliegt zoals een hommel.
        Een multicopter heeft 6 of meerdere schroeven voor alle duidelijkheid

  1. daniel zegt:

    Hihihi dat is nu toch typisch België , ze vinden alles uit om je te kunnen beboeten money money , zei het al deze regering blijft op alle gebieden in onze zakken zitten mijn eigendom bvb een appartement mijn balkon das mijn prive ik zie mij daar al boven vliegen wat een wet is dat nu ?? niet iedereen heeft een eigendom dus gaan we beboeten want je mag alleen op je eigendom of op een andere als je daar de toelating voor hebt , geef nu toe is dat niet weer puur om het geld te doen !!

  2. Erik zegt:

    Je reactie *Een vliegvergunning aanvragen voor professioneel gebruik daar kan ik ergens inkomen. Maar wie heeft dan die zogenaamde professionele piloten die nu al vliegen met een drone of multicopter leren vliegen? Je gaat me niet wijs maken dat die allemaal een opleiding hebben genoten. Ik zie hier ergens ook een vorm van marktbescherming in. Enkel mensen die het zogezegd weten mogen er (later ??) professioneel mee vliegen en er professioneel munt uit slaan. Draait de hele discussie niet gewoon omdat er in de meeste gevallen een camera aanhangt? Trouwens als professioneel beroepsfotograaf, beste zogenaamde echte piloten volg dan ook maar eens een echte opleiding fotografie want dat is nog altijd een vak!!! En oh ja in een erkende fotografieschool duurt dat wel even….. Dus heren met de stropdas in Brussel ga even kijken bij de buurlanden hoe het echt moet en als u dan toch nog bij u standpunt blijft laat dan alleen of echte piloten toe of echte beroepsfotografen. Niet iedereen koopt een multi-copter van 3000€ plus. Trouwens heb op een site gezien dat een (opleiding: zie een goede handleiding van een fabrikant, wat oefenen en een praktijktest) u rond de 3000€ kost. Kan het ook iets goedkoper? of is het om de eigen markt te beschermen omdat men toch al zelf drones maakt en verkoopt. In de buurlanden lachen ze ons uit! Trouwens onze eigen nationale staatsomroep doet zo nu en dan beroep op Multi-copters, mogen zij dan met hun gehuurde (piloot) wel de lucht in?

  3. Manu zegt:

    Het wetsvoorstel dat ze hebben klaarliggen ter goedkeuring in de kamer zal terug herzien worden.
    Als ze huidig voorstel willen uitvoeren mag en kan je maar op 20% van het belgisch grondgebied vliegen.
    Ze zijn er van bewust geworden dat dit niet kan dus ….. nog effe wat geduld oefenen.

  4. Theo hellemans zegt:

    Je reactie *de economie in België draaid slecht daar zorgen ze zelf voor,als er iets leuk op de markt komt dat als broodjes verkoopt en een grote omzet heeft in de winkels daar zou vadertje staat ook wat aan hebben,ik weet da veiligheid boven alles gaat als je met die dingen vliegt en daar moet elke piloot aan denken voor hij begint maar bekijk het ook eens positief dat deze vliegende objecten in de toekomst nuttig kunnen zijn andere landen houden daar rekening mee maar België???

  5. An Tidrone zegt:

    Ik geloof mijn oren niet. Er zou een wetgeving op komst zijn die toelaat dat mensen elkaar bespioneren want men mag 30 meter hoog gaan met die dingen en dat zonder licentie. Iedere Belg zet bvb tuinmuurtjes om wat meer privacy te hebben en nu mag men zomaar de ander gaan bespieden en meer. ONGELOOFLIJK.
    Men geeft een machtige tool aan grappenmakers, pestkopjes, bandieten en terroristen.
    En als een mens zijn huis wil beschermen met een VASTE camera mag dit niet zomaar omwille van privacy!!
    Ik herhaal: ONGELOOFLIJK.
    Massa’s rechtszaken op komst en we staan al met een gerechtelijke achterstand. Het kind van de gebuur zal het vlug gaan leuk vinden eens over de muur te kijken en foto’s op Facebook te zetten enz enz enz…………………
    Einde privacygevoel
    Einde veiligheidsgevoel
    Wat een wereld is dit aan het worden

    • Alexander zegt:

      Hallo,

      Voor alle duidelijkheid: de aankomende wet spreekt over het gebruik van de RPAS (UAV’s) op zich, dus dit is helemaal geen zaak van privacy-wetgeving. De komende wetgeving regelt enkel het gebruik van de toestellen zelf, dus zonder camera. Daarnaast zal er een wijziging plaatsvinden in de huidige camera wetgeving, daar die niet is aangepast aan het gebruik van dergelijke toestellen. Naar privacy toe zullen natuurlijk strikte regels opgesteld worden, zodat ‘bespieden’ onmogelijk zal zijn.

      Laten we denken aan de positieve zaken die drones (UAV’s/RPAS) kunnen teweegbrengen. Denk maar aan de zogenaamde ‘search & rescue’ operaties waarbij drones personen of kinderen snel kunnen terugvinden!

      Mocht je nog vragen hebben, aarzel zeker niet om ons te contacteren op info@drone-kopen.be

      Mvg,
      Drone-Kopen.be Team

    • Marnix Verschraegen zegt:

      Je reactie * In Belgie mag men in zijn tuin maar 10m hoog vliegen en dan als ik aan het fotograferen ben of filmen dan ziet men de buur zzer goed inditail.
      Indien men ons op 30m of hoger laat vliegen is de buur maar een speldenkop groot zonder enig detail. Hoe hoger men vliegt hoe minde men de privacy schend. Maar natuurlijk op 10m … ik denk dat er veel PVs zullen opgemaakt worden, Maar het is onze regering die erom vraagt, Als men fotografeert of filmt op maar 10m wiet men alles zeer duidelijk.
      Marnix

  6. TaranQ zegt:

    Ik snap het verschil niet helemaal met een papieren vlieger die je tientallen meters hoog in de lucht hebt, daar kan ik ook een cameraatje aan hangen en die kan ook omlaag storten en op iemand zijn hoofd terecht komen….

  7. Nicolas zegt:

    Ik vlieg al jaren voor de media en nog nooit geen probleem mee gehad. Als ik moet wachten op onze regering was ik al lang failliet! Mensen moeten gewoon veilig en verantwoord vliegen met Iedereens toestemming z’n medeweten. That’s it! Al die retards die er onnozel mee doen flink beboeten! Groetjes

  8. Pieter zegt:

    Je reactie *Gisteren met verbijstering het nieuws gezien. Ik heb 4 weken geleden een drone aangeschaft(Phantom 3 profesional, weegt meer dan 1 kg). Kan hiermee in België blijkbaar niet meer de lucht in tenzij ik een opleiding zou volgen!?

  9. zeikerd² zegt:

    Gewoon je verstand gebruiken. Zodra men over je klaagt of als een agent je ziet hang je. Zolang je bij mensen en zeker bij politie uit de buurt blijft, ben je ok. Vliegen over een leeg strand of veld is ok maar boven een winkelstraat of publiek event is zeker niet ok. Je bent ook persoonlijk aansprakelijk en strafbaar als er iets misgaat en er schade of een gewonde is.

  10. Patrick zegt:

    eerst verkopen en dan gaan ze alles aan banden leggen ik heb een yuneec Q500+ en al verschillende keren gevlogen wel met verstand dus niet boven huizen en mensen en één keer langs het jagerpad om opnamen te maken terwijl fiets

  11. lucas zegt:

    jammer dat België zo streng optreed. Aan ene kant oké want er zijn altijd wel mensen die domme dingen doen en dingen die ze beter niet doen maar aan de andere kant straf je ook diegene af die hun verstand gebruiken. Ik had bijna een phantom 3 gekocht om als hobby te vliegen in natuurgebieden waar bijna niemand loopt tot ik dit allemaal las. Conclusie: een drone kopen in belgië is voor een niet professional verloren geld. bye bye hobby

  12. stoffel zegt:

    hallo , ik heb ook al een tijdje een Yuneec 4k , zeer leuk en stabiel toestel ,hier vlieg ik meestal thuis ofwel op open velden ,heeft mij nog niemand iets van gezegd !
    dus blijven vliegen maar !!

    weten jullie wat de wetgeving is in Oostenrijk ?
    ben misschien van plan om hem mee te nemen en leuke snowboard filmpjes te maken ! en natuurlijk het landschap !
    maar weet niet of dat daar mag ?

    grtz stoffel

  13. tibo zegt:

    ik vlieg al 4 jaar met fixed wing uav’s en sinds een jaar ook fpv. iedereen in de buurt weet dat ik daarmee vlieg en waar dus heb ik daar nog geen problemen met gehad. ook kan je op 50+ meter maar net de kleur van een auto herkenen als je real time kijkt. met een aparte recorder hangt het of van de resolutie. met een HD gopro kan ik echter nog steeds niemand herkennen als ik verder dan 20m zit. ook vind ik dat de wetgeving in belgie totaal niet gepast is voor vliegtuigen. probeer maar eens onder de 30m te blijven op 20 vierkante meter met een 1200mm wingspan.

  14. Phil zegt:

    Beste dronehaters of nog beter gezegd gemanipuleerde vtm volgers jullie zien nog maar iets vliegen en jullie eerste woord is oh mijn privacy…
    Zijn jullie nu allemaal zo pervers om dit allemaal in jullie tuintje te doen….1 wat gaan jullie doen met mensen die in flatgebouwen in die zelfde tuintjes fotoos nemen of jullie bespieden met super telescopen…oh niet erg hé…punt 2 satelliet die met een zuiverheid van 30cm op 30 cm fotoos nemen om nog niet van militaire of spionage satellieten te spreken met hun detail van 6 cm op 6cm dus dat wil zeggen uw geslachtsdeel afgeprijsd op a4 vanop een hoogte van 400km maar het is het droogte die het slechte is….slaapwel en droom lekker verder

  15. Bram zegt:

    Hier staan enorm veel fouten in de reacties.
    Ook is volgens mij de wettekst niet volledig correct.

    Je mag enkel op priveterrein vliegen tot max 10 meter met een toestel van max 1 kg, en je moet de privacy wet hanteren.

    Dus je mag nergens met een phantom (+1 kg) vliegen zonder ten minste een klasse 2 opleiding en een attest van bestuurder. Ook niet op modelluchtvaarttereinen dus. En al helemaal niet op een strand zoals hierboven werd vermeld.

    De gehele Belgische kustlijn is een HTA (Helicopter training area), een verboden RPAS gebied.

    Alles zwaarder dan 1 kg en niet op een modelluchtvaartterein vereist tenminste een klasse 2 opleiding, een attest van bestuurder, een verzekering en inschrijving van het tuig.

  16. Martin b zegt:

    In Nederland wordt het strenger in 2018.
    Maar nu mag ik nog 120 meter hoog en zo ver als ik de drone nog kan zien.
    Maar niet boven gebouwen, of boven aaneengesloten bebouwing.
    Dus dan maar naast een gebouw recht omhoog tot 120 meter, en niet erover heen vliegen.
    Het wordt waarschijnlijk 50 meter hoog en 100 meter ver en 50 meter van gebouwen weg blijven.
    Op het strand gewoon lekker vliegen maar boven je eigen tuin mag niet altijd,
    Ik heb wel een beetje medelijden met belgische drone liefhebbers.

  17. Michel zegt:

    IK versta dat er regels moeten zijn maar dit gaat te ver . Ik heb wekelijks vliegtuigen , luchtballonnen maar slechtste zijn helicopters . Ik voel dat mijn privacy geschonden zijn als ze rondvliegen in cirkels boven je regio of woonst . Die vliegen dan ook soms zo laag. En dan op een zondag waar je gras niet mag afrijden . Pfff

  18. Karel zegt:

    Wat een grote nonsens allemaal die de regelneven weer bedacht hebben. En weet je wat? Ik vlieg er lekker mee en goed hoog zonder in de buurt te komen van wat dan ook dat een gevaar kan opleveren en ze doen hun best dan maar om hem te onderscheppen. “Opleiding”…pfff.”piloot”….pfff er zijn er weer die er handel van gemaakt hebben. Het is de leukste gadget die ik ooit heb gehad en dat was toch een hele verzameling. De overheid kan m’n rug op met haar onzin. En vanzelfsprekend ga ik geen tuintjes filmen ook al zou ik niet weten wat daar dan te zien zou kunnen zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *