Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant, het directoraat-generaal Luchtvaart en sectororganisatie BeUAS hebben een aangepast reglementair kader voor het gebruik van drones af.  

Nadat in september 2015 de Belgische tekst voorgelegd is geweest aan de DG Grow (Interne Markt) van de  Europese Commissie werd medio december een advies ontvangen van de Europese Commissie. Dit advies meldde dat het Belgische KB 3 maand uitgesteld moest worden. De Commissie haalt hiervoor enkele technische redenen aan, op basis van de Richtlijn 2015/1535 van het Europees Parlement en de Raad van 9 september 2015 betreffende een informatieprocedure op het gebied van technische voorschriften en regels betreffende de diensten van de informatiemaatschappij.

De Minister onderstreepte in december dat er een fundamenteel verschil van visie op het Belgische ontwerp KB dit uitstel veroorzaakte:  “De Commissie en haar DG Grow halen een reeks technische bepalingen aan terwijl wij net in de eerste plaats aandacht hebben gehad voor de veiligheidsaspecten, zowel in de lucht als op de grond”.

Minister van Mobiliteit Jacqueline Galant heeft meteen het directoraat-generaal Luchtvaart van de FOD Mobiliteit en de sectororganisatie BeuAS rond de tafel gebracht voor een grondige analyse van het standpunt van de Europese Commissie en voor het aanpassen van de regelgeving aan de Europese opmerkingen.

Concreet worden de volgende 2 belangrijke wijzigingen aangebracht:

1)      Het onderscheid tussen privé en professioneel gebruik van drones wordt behouden. Binnen de professionele sfeer wordt er echter een nieuw onderscheid gemaakt tussen “klasse 1” en “klasse 2”. Klasse 1 is het professioneel gebruik van drones die tussen de 0 en de 150 kg wegen. Deze activiteiten zullen ofwel beschouwd worden als “hoog risico” (typevoorbeeld: het overvliegen van een menigte) of als “middel risico” beschouwd worden (typevoorbeeld: inspectie van een windmolen). Dit onderscheid stond ook al in het vorige ontwerp-KB. Het gewicht (tot 150 kg) en de maximaal toegelaten hoogte (300 voet) blijven ook gelijk. Piloten moeten hun drones laten registreren en moeten, na het behalen van een vliegbewijs, 18 jaar zijn.

De klasse 2 is nieuw. Drones-piloten die in deze klasse actief zijn mogen vliegen met een drone onder 5 kg en tot maximaal 150 voet hoogte. Piloten moeten minimaal 16 jaar zijn en een attest halen. De drone moet ook geregistreerd zijn.

2)      Enkele technische vereisten, zoals bv. het beschikken over een gps-tracking systeem, werden geschrapt. Opmerkelijk is ook dat de toestellen niet meer gekeurd dienen te worden, enkel geregistreerd.

Verder blijft het ‘oude’ voorstel met betrekking tot particulieren van toepassingen: particulieren zullen boven privé-grond kunnen vliegen (met toestemming van de eigenaar) tot 10 meter hoogte. Dit met een toestel lichter dan 1kg. Hiervoor is geen opleiding, registratie of attest nodig.

Minister Galant reageert samen met de sector tevreden over het nieuwe ontwerp. “We hebben in dialoog en relatief snel de nodige aanpassingen kunnen doorvoeren aan de tekst. Ook het licht aangepaste ontwerp omvat onze gemeenschappelijke doelstellingen. Deze is dubbel: ten eerste het streven naar veiligheid, zowel op de grond als in de lucht en ten tweede het ondersteunen van de ontwikkeling van een beloftevolle economische sector” aldus de Minister. De regels omtrent de privacy werden uiteraard niet gewijzigd: wat geldt op de grond geldt ook in de lucht.

Federatie BeUAS is opgetogen over de aanpak van het kabinet Galant en de DGLV. “We werden maximaal betrokken als extern expert voor de sector. We mochten constructief meewerken in een zeer positieve sfeer. Het kabinet zag het advies van Europa in december niet als een handicap of een vertraging, maar als een extra uitdaging om dat KB nog sterker, beter en veiliger te maken. Alle energie en werk was enkel in het positieve belang van de sector. Er was bijzonder aandacht voor recreatief vliegen, maar zeker ook professioneel. Dit is de mijlpaal voor een nieuwe sector met heel wat nieuwe jobcreatie. Het mag gezegd worden, proficiat. Fly safe!” zeggen vice-president Patrick Mascart en secretaris Elwin Van Herck.

Het KB werd ter advies aan de Gewesten en aan de Raad van State bezorgd. Minister Galant is optimistisch over het verdere verloop en hoopt het KB nog in werking te kunnen laten treden in de lente.

Na de inwerkingtreding zullen de werkzaamheden met de DGLV en de sector, maar ook met Defensie en Belgocontrol verder gezet worden. Onder meer de vlieghoogte en de toegang tot bewaakte luchtzones zullen dan verder besproken worden. De Minister herhaalde nog eens wat ze altijd al heeft gezegd: de regelgeving is voor evolutie vatbaar in functie van de technologie, van de learned lessons, enzovoort.

Wij kijken alvast vol verwachting uit naar de goedkeuring van dit voorliggende KB. Wil je zelf aan de slag om je voor te bereiden op het aankomende Koninklijk Besluit? Begin dan zeker met ons gratis e-boek ‘Tips & Tricks voor beginners’ te downloaden. Als tweede stap adviseren wij een goed oefentoestel, de WLtoys V222 heeft onze voorkeur (stabiel en crash-bestendig). Wij organiseren trouwens ook enkele drone workshops, zodat we je kunnen begeleiden bij je eerste stappen. Meer vragen? Aarzel niet om ons te contacteren!

Download ons gratis e-boek "tips & tricks voor beginners"

Download nu gratis!

0 reacties op “Minister Galant heeft aangepast KB Drones rond

    • Alexander zegt:

      Hallo Arnold,

      Privé gebruik blijft ongewijzigd: particulieren zullen boven privé-grond kunnen vliegen (met toestemming van de eigenaar) tot 10 meter hoogte. Dit met een toestel lichter dan 1kg. Hiervoor is geen opleiding, registratie of attest nodig.

  1. Pieter zegt:

    In Nieuwpoort is er een droneschool, maar is belachelijk duur (ongeveer 2500€). De wet voor particulieren is al even belachelijk, wat is 10 meter nu? Ik bezit een Yuneec Q500+, deze weegt zonder batterij 1130g. In principe mag ik hier totaal niet mee vliegen dan?
    Ze zouden beter het vergelijk maken met de wetgeving van Nederland!
    Ik zit met nog 1001 vragen hierover….

    • Alexander zegt:

      Dag Pieter,

      Particulieren kunnen inderdaad enkel met toestellen onder 1kg vliegen onder dit KB. Indien je meer wilt, dien je een attest te behalen als professional. Hoe en wat is voor ons ook nog niet geweten.

    • wesley zegt:

      Je reactie *Die school is in Koksijde Noordzee Drones.
      Ik heb hier mijn opleiding gestart in Februari 2015 en ben ook geslaagd voor het proefexamen
      Zonder dit certificaat kun je niet aan het examen beginnen.
      Het is een dure opleiding en heb ook sterk getwijfeld maar als je ziet wat dit in het buitenland kost.
      +/- €7000 Nederland en in Duitsland +/- €10000.
      Je krijgt hier ook zeer veel voor terug en ook een eerste rijstoel in alles wat met RPAS (drones) te maken heeft.
      Het is een zeer intensive opleiding maar als je hier echt in geïnteresseerd bent lukt dit wel.

    • Robbe zegt:

      Idem hier: elke Phantom weegt meer dan 1kg…
      Als de registratie kosten en de attesten hierbij nog eens schandalig duur zijn. Waar kunnen we dan nog vliegen?
      Aja, niet ! 🙁
      Ik ben alvast ontgoocheld als particulier. Uiteindelijk wordt mijn inziens helemaal niet gedacht aan deze grote groep (particulieren) betreft degelijke drones (zoals een phantom).
      Ik was van plan om een nieuwe aan te schaffen, maar ben blij dat ik gewacht heb om deze aan te schaffen tot er meer nieuws was over de nieuwe wetgeving. Of het zou gewoon weggesmeten geld zijn… :'(

      • Alexander zegt:

        Hallo Robbe,

        Als particulier kan je nog steeds terecht op modelbouwterreinen voor het vliegen met een zwaarder toestel (afhankelijk van de regels van het terrein). Er zijn zo’n 130 clubs in Vlaanderen, vast wel eentje bij jou in de buurt!
        Verder zijn er ook heel wat toestellen op de markt die onder de 1kg blijven en ik ben er zeker van dat er in de toekomst nog veel zullen bijkomen in het aanbod! We geloven overigens niet dat het verkrijgen van het nodige attest per sé een dure aangelegenheid moet zijn. Voor het registreren van je toestel zijn zover bekend geen kosten verbonden. Bekijk het dus niet te pessimistisch, altijd positief blijven! Waar een wil is, is een weg 😉

  2. Paul zegt:

    Je reactie *Ik dacht toch te lezen dat men een verschil wil maken tussen een klasse 1 en 2. in klasse 1 moet men een vliegbewijs halen en 18 jaar zijn, in klasse 2 slechts een attest en 16 jaar hier moet toch een verschil in zitten, ook omdat de toelating om met een toestel van 150 kg of 5kg te vliegen op zich al een enorm verschil is.

  3. benny zegt:

    Het zal weer geld kosten zoals altijd in belgie . En hopelijk krijgen die dure opleidingscentrums geen vergunning. 2700 euro voor een opleiding is toch goed zot. Das de prijs van een goede drone. Voor werk mensen is dat wel heel duur

  4. harry zegt:

    Je reactie *bijzonder benieuwd wat de opleiding en registratie zal moeten kosten, om als particulier met m’n phantom te kunnen vliegen…. , volgens mij ontbreekt er een klasse 2 particulier of zo…

  5. Geert Sonck zegt:

    Er wordt vooral wel gedacht aan particulieren. In de eerste plaats om hen op typisch Belgische wijze uit de markt te houden.
    Dat maakt het dan ook in een klap eenvoudig, geen nutteloos geld uitgeven, om toch maar enkel wat te kunnen prutsen als een kleuter.

  6. Thierry zegt:

    Er werd enkel rekening gehouden met het economische aspect van de drone, heel duidelijk niet met het particuliere deel, vermits 1kg en 10meter totaal onrealistisch zijn, wetende dat de doorsnee particuliere drone meer dan één kg weegt. enkel en alleen al een batterij weegt snel 500gr. Ik denk ook dat men hét meest gebruikte toestel voor recreatie best als referentie mag nemen (DJI en a-like) en men dus nu reeds negeert wat andere landen en fabricanten hanteren als recreatieve dronenorm. Daarnaast is het ook zo dat een failsafe/returntohome met een maxima van 10 meter heel levensbedreigend kan zijn (bomen, schommels, huis in het midden van je privegrond etc). Spijtig genoeg werd enkel de BeUAS geconsulteerd en werd geen enkele groeppering van particulieren in België geconsulteerd. Men vergeet echter dat het net deze groep is die het leeuwendeel van de dronegebruikers in België uitmaakt. Mijn voorstel is: laten we allen één grote Facebookgroep oprichten en een petitie starten om alvast in te gaan tegen het particuliere luik. Enkel zulke actie voor het ingaan van dit KB kan mevrouw Galant doen inzien dat het KB zoals deze voorligt voor particulieren:
    – 1kg onrealistisch laag is en mogelijks zelfs ertoe kan zorgen dat veiligheidsvoorzieningen (denk maar aan 2 extra motors; gpsmodule, extra batterij/noodbatterij, verlichting voor duidelijke indicatie, enz)
    – 10 meter alvast ontoereikend is voor 90% van de recreatieve toepassing van een drone: nl. dronefotografie
    – de KB vwb particulieren helemaal niet de algemene reeds in het buitland (Nederland, Duitsland, etc) vastgestelde normen overneemt.

    Mijn voorstel: spoedig een vereniging in het leven roepen om ook dit deel van de dronecultuur zijn plaats te geven in onze samenleving? En een petitie starten om alvast onze stem te uitten?

    Thierry

  7. F Begaeres zegt:

    Je reactie *Hoi,
    dus om te vliegen en filmen boven water moet ik de toelating hebben van de waterwegbeheerder, niet hoger dan 10m.gaan, en minder dan 1kg wegen ? Totaal onrealistisch , dus adieu drone-plannen. Sorry !

  8. Patrick Van Trimpont zegt:

    Het is duidelijk dat de meesten inzien dat dit KB duidelijk gericht is op enkel het economische aspect van drones. De particulier met zijn Phantom, Yuneec, Xiro en andere camera drones kan in België niet meer terecht … wij hebben dan ook geen enkele vorm van lobby of inspraak gehad en werden vakkundig aan de kant geschoven wat ook de bedoeling was. Bij een modelclub gaan vliegen is ook geen oplossing om mooie beelden te maken … 3 keer hetzelfde veldje en je hebt het gehad … uiteraard wordt dit voorgesteld om ons wat te sussen maar dit KB suckt gewoon. Ik koop mijn materiaal nu in Nederland en ga daar ook vliegen aangezien het daar wel mag … dat houdt mij echter niet tegen om ook in België nog beelden te maken. Wij, de hobbyisten, zouden ons inderdaad moeten verenigen om onze plaats op te eisen. Het is nodig of we kunnen onze drones best verkopen …

    • Alexander zegt:

      Hallo Patrick,

      Bedankt voor je reactie. We willen toch nog even een kanttekening maken. Als particulier kan je perfect ook vliegen in klasse 2 of zelf klasse 1. Je dient dan gewoon de vooropgestelde opleiding en/of examens te vervolledigen. Voor klasse 2 dien je enkel de theorie te volgen (geen examen) en een praktische proef af te leggen. Dan kan je vliegen tot 46 meter hooogte met een toestel tot maximaal 5kg. Dus dit KB is niet enkel gericht op de professionele markt, maar zeker ook op de particulier die op een correcte manier wenst te vliegen.

  9. Guy zegt:

    Is er al geweten waar die opleidingen plaatsvinden ? Maw tot er niemand is geslaagd mag erdus geen enkele UAV vliegen in België. Maar men ziet voortdurend luchtbeelden op televisie (De Mol laatste aflevering in België, Alloo in de psychiaterie enz…), het journaal en van vastgoedmakelaars op hun site. Maar als ik nu vlieg boven het strand of de haven ben ik illegaal bezig…typisch België

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *