De EASA (European Aviation Safety Agency) heeft een document naar buiten gebracht met daarin de contouren van de definitieve Europese wetgeving. Let wel: dit gaat slechts om een ‘opinion’, een schets dus van hoe de regelgeving er kan uitzien. Het is de Europese Commissie die, onder andere op basis van dit document, een definitieve drone regelgeving moet opstellen (en goedkeuren).
Verschillende klasses
In het document merken we net als in de Belgische drone wetgeving, een onderverdeling in klassen op basis van de risicocategorie waarin een vlucht zich bevindt. Zo is er sprake van een klasse tot 250gram (de mini drones), een klasse tot 900 gram, tot 4kg en tot 25kg. Vanaf de 4kg klasse worden verschillende eisen gesteld aan zowel de drone als de piloot. Zo komt er onder meer een verplicht theoriecertificaat en zal de piloot z’n toestel moeten registreren (gelijkaardig aan de reeds bestaande Belgische wetgeving dus).
Meer hoogte
Waar de Belgische wetgeving een maximum vlieghoogte van +- 90 meter toekent in de huidige wetgeving (klasse 1, afgezien van mogelijke uitzonderingen) zou er in het document sprake zijn van een vlieghoogte van 120meter over alle klassen heen.
Wie het document tot in detail wil uitspitten, het is via deze link te downloaden.
DRONE WET 2020 OK MAAR WAT MET BESTAANDE DUURE DRONES TOT VIER KG MAX ….GEREGISTREERD….VERZEKERD ZONDER C1 C2 C3