Sinds 25 april 2016 is de nieuwe drone wetgeving in  België van kracht. Hier is jarenlang aan gewerkt, om tot een stevige boterham te komen en om het vliegen met drones zo goed mogelijk te reguleren. In dit artikel proberen we de huidige en nog steeds geldende wetgeving eenvoudig en overzichtelijk toe te lichten.

Voor wie liever het volledige Koninklijk Besluit doorleest, dit hadden we eerder al gepubliceerd. Indien je graag weet met welke toestellen je perfect kan vliegen in je tuin zonder opleiding of examen, dan kan je hieronder heel makkelijk alle drones onder de 1kg bekijken.

Bekijk alle drones waarmee je zonder opleiding kan vliegen

Drie onderverdelingen van de drone wetgeving

Heel kort zijn er drie categorieën waarin je kan vliegen met je drone:

  • Recreatief (tot 10 meter hoog, maximaal 1kg opstijg massa)
  • Klasse 2 (tot 45 meter hoog, maximaal 5kg opstijg massa)
  • Klasse 1 (tot 90 meter hoog, maximaal 150kg opstijg massa)
    • Klasse 1b: laag risico vluchten
    • Klasse 1a: hoog risico vluchten

Daarnaast kan je natuurlijk ook altijd indoor vliegen, maar daar gelden andere regels (in principe mag daar alles, maar hou het wel veilig natuurlijk!). In de tabel hieronder kan je een overzicht vinden van de do’s en don’t bij iedere categorie uit de drone wetgeving.

Alle parameters op een rij

Recreatief Klasse 2 Klasse 1b Klasse 1a
Min. leeftijd? 16 jaar 18 jaar 18 jaar
Max. opstijg massa? 1kg 5kg 150kg 150kg
Max. vlieghoogte? 10 meter 45 meter (150ft) 91 meter (300ft) > 91 meter mogelijk
Risico klasse? Geen risico Laag risico Middel risico Hoog risico
Commercieel gebruik?  Nee  Ja  Ja  Ja
Vliegbewijs nodig?  Nee  Ja  Ja  Ja
Theorie opleiding?  Nee  Ja  Ja  Ja
Theorie examen?  Nee  Nee  Ja  Ja
Praktijk opleiding?  Nee  Ja  Ja  Ja
Praktijk examen?  Nee  Ja  Ja  Ja
Medisch attest LAPL?  Nee  Nee  Ja  Ja
BA Verzekering?  Nee  Ja  Ja  Ja
Registratie toestel?  Nee Ja  Ja  Ja
Homologatie toestel?  Nee  Nee  Nee  Ja
Vliegen boven privé-terrein?  Ja  Ja  Ja  Ja
Vliegen boven bebouwde kom?  Nee  Nee  Nee  Ja
Vliegen in gecontroleerd luchtruim?  Nee  Nee  Nee Mits toelating DGLV
Vliegen boven mensenmassa?  Nee  Nee  Nee  Ja
Afstand tot obstakel? > 50 meter > 50 meter > 30 meter < 30 meter mogelijk
Binnen zichtbereik vliegen?  Ja  Ja  Ja  Ja
Risico analyse nodig?  Nee  Nee  Ja  Ja
Vliegverklaring of toelating nodig?  Nee  Nee Verklaring Toelating
Richtprijs opleiding? (excl BTW) €150 €750 €2.500 €2.500

Op de website van droneblog.be kan je trouwens een meer uitgebreide samenvatting vinden van het Koninklijk Besluit. Ook op de website van het DGLV (overheidsdienst die instaat voor de drone wetgeving) kan je heel wat informatie terugvinden, net zoals op de website van de Belgische drone sectorvereniging BeUAS.

Tip: Op onze algemene wetgeving pagina kan je nog heel wat meer informatie vinden zoals de locatie van de erkende opleidingcentra hier in België.

Download ons gratis e-boek "tips & tricks voor beginners"

Download nu gratis!

62 reacties op “De drone wetgeving in België samengevat

  1. Hanziboy zegt:

    Heel mooi overzicht. Komt er nog een overzicht met de richtprijzen waar mensen zich mogen aan verwachten voor het behalen van een bepaalde klasse ? Zou ook heel nuttig zijn.

      • Jan zegt:

        Komt er een Europese regelgeving aan ?
        Het heeft toch geen zin om per land aparte regelgeving te maken die de eigenaar-gebruiker met torenhoge opleidingskosten, verzekeringskosten en belastingen opzadelt ?
        Een voorbeeld.
        Momenteel kan je in Frankrijk nog vrijuit vliegen … alhoewel er ook daar een voorstel klaarligt voor de Senaat om voor toestellen vanaf 800 gr eveneens een vliegbrevet .met alle bijkomende eisen qua opleidingen, . . . verplicht te maken. Verwacht wordt dat deze wet binnen 2 j van kracht wordt.
        Het is toch absurd dat je in het ene land een brevet nodig hebt, in het andere dan weer niet of en dan wordt het nóg gekker dat je 2 of meerdere vliegbrevetten nodig hebt.
        Door de technologische evoluties in deze dronewereld wordt het nóg gekker worden !
        Regelgeving loopt immers altijd achter.
        Een voorbeeld ?
        Voor de DJI Phantom 3 Standaard met zijn gekende beperktere technische eigenschappen wat betreft vliegafstand zou je, wanneer de regelgeving eraan komt in Frankrijk een vliegbrevet nodig hebben. Voor de DJI Mavic daarentegen (die 743 gr weegt, batterij inclusief) die tot 7 km !!!!!! Kan vliegen (uiteraard absoluut niet aan te raden) dan weer geen vliegbrevet nodig hebt (het risico van deze toestellen in de lucht is zo goed als identiek te noemen)
        Meer zelfs, in België zou je bovendien voor een drone met deze technische eigenschappen (behalve het gewicht) in klasse 1 een medisch attest !!!!!! nodig hebben.

        Ik weet dat het niet echt te vergelijken is maar wanneer je deze methodiek zou toepassen op de wetgeving voor het besturen van auto’s (en laat ons daarin eerlijk zijn dat een risico op aanrijdingen daar niet te vergelijken is met dat voor risico’s op ongevallen met drones. Met wagens is het aantal ongevallen dagelijks niet te overzien) … de wegen zouden er helemaal anders uitzien.
        Conclusie : een vliegbrevet met opleiding aan democratische prijzen is zeker het overwegen waard op Europees niveau maar een kafkaiaanse zaak wanneer dit door de verschillende landen ‘in elkaar wordt gestoken’.
        Opleiding en brevet op Europees niveau zijn zeker aan te raden maar zoals de zaken er vandaag voorstaan is dit enkel voor de Overheid en opleidingscentra een financieel interessante zaak.
        Voor de drone eigenaar daarentegen, een europese juridische onzekerheid. En dat kan toch niet de bedoeling zijn toch ?

        • gunther zegt:

          Moet men in elk land een brevet of dergelijke aanvragen om te mogen vliegen ?
          Of kan men na de opleiding en examens in belgie met dit document overal terecht .. bvb frankijk, nederland en italie
          Bedankt voor het antwoord alvast

          • Yuri zegt:

            Dag Gunther, momenteel is er nog geen Europese regelgeving, dus nu moet je inderdaad in elk land de nodige opleidingen behalen. Men werkt momenteel aan een Europese wetgeving, die zou er misschien al in 2019 kunnen komen.

  2. alex zegt:

    ik vind het allemaal zever, als je een drone koopt om mee te spelen (rondvliegen voor plezier) dat mag al niet meer, ik was van plan om een phantom 3 4k te kopen maar ik mage er gewoon niet mee vliegen of ik moet examens ezo afleggen, dat is gewoon zever en als ik het doe mag ik nog bijna niets, 45meter is niks en waarom een drone als je binnen zichtberijk moet vliegen….

    • C.B. zegt:

      Als particulier is het enkel toegestaan te vliegen boven privé terreinen, of andermans privé terrein (open veld) mits toelating van de eigenaar. Overbodig om verder uit te leggen hoe het dan zit met vliegen op een strand… De Belgische wetgeving is er zodanig op gemaakt om zoveel mogelijk geld uit uw zakken te halen. Als ik me niet vergis en als de wet intussen al niet aangepast is, mag je met uw drone in Nederland tot 140M hoog vliegen zonder al die onzinnige opleidingen. Dit terwijl je in Belgie 2500 euro moet betalen terwijl je dan maar 90M mag vliegen. Let wel, die 2500 is eigenlijk maar een voorschot. Alle nodige attesten en toelatingen zoals omschreven in klasse A1 brengen ook nog eens EXTRA kosten met zicht mee.

    • Alexander zegt:

      Hallo Peter, klopt, volgens artikel 65 moet de minimum afstand tot een obstakel tijdens een klasse 2 vlucht minimum 50 meter bedragen. We hebben dit aangepast in de overzichtstabel. Bedankt voor de feedback!

    • Alexander zegt:

      Dag Frederic, dat klopt, een obstakel (= pylonen, bomen, gebouwen, mensen, verzameling van dieren, etc …) moet op minimum 50 meter afstand worden gehouden in klasse 2 en de vlieghoogte in die klasse bedraagt maximaal 45 meter. Dus is het inderdaad uitgesloten om over obstakels heen te vliegen in klasse 2.

      • Frederic zegt:

        Ok… dus klasse 2 is eigenlijk onbruikbaar tenzij je op een terrein ter grootte van een voetbalveld staat waar geen enkel obstakel op staat en je er gewoon rondjes wil vliegen. Ik vraag me af waarom ze de moeite gedaan hebben om een klasse 2 in te voeren als je er toch niets mee kan. Dat noemen ze dan semi pro. Je kan niet eens een foto nemen van iets interessant op die manier. Ik denk dat de tweede hands markt van Phantoms en Inspire 1 drones binnenkort verzadigd wordt want zeg nu zelf 3000 Euro investeren om klasse 1 piloot te worden met een toestel van nog geen 1000 Euro is toch zottekesspel en zelfs voor een drone van 3000 Euro vind ik dat te veel. Piloten in bijberoep kunnen het dus wel schudden.

  3. Johan zegt:

    Ik heb de theorie-opleiding gevolgd voor klasse 2. Wat hier niet vermeld wordt is:
    – klasse 2 mag totaal niet vliegen onder een gecontroleerd luchtruim (wat voor een heel erg groot stuk van het land geldt)
    – klasse 1 mag alleen onder gecontroleerd luchtruim vliegen mits er een vluchtuitzondering aangevraagd wordt. Dus met risico analyse en alles wat daarbij hoort. En dat wordt zelden toegestaan blijkbaar.

  4. David zegt:

    Was van plan een Phantom 4 te kopen voor aerial fotografie (was bijna besteld), maar gelukkig nog eens rond gezocht mbt wetgeving.
    Resultaat: Er zal geen Phantom 4 gekocht worden …
    Zoals hierboven al gezegd, er zullen veel Phantoms te koop worden aangeboden of iedereen vliegt gewoon “in het zwart”. Als de kopers al weet hebben van de wetgeving (ik denk het niet eerlijk gezegd).
    Bij mijn weten zijn de boetes ook nog niet bekend.

  5. Inco Gnito zegt:

    Heeft er iemand ook enig idee wat de sancties zijn bij misbruik van deze regels?

    Ik beschik over twee drones die ik inzet voor prof. vastgoed film die wij gebruiken voor de verkoop van gronden en woningen.
    De prijzen voor deze opleidingen zijn ronduit belachelijk, een syntra jaaropleiding bvb kost 250euro (voor een heel jaar!) en deze korte opleiding 2500euro..

    Ik verkies dan ook illegaal te blijven vliegen en gecontroleerde luchtruimen te vermijden.

    Spijtig dat in België alles steeds illegaal moet te gebeuren omdat de legale manier te belachelijk voor worden is..

    • Benny zegt:

      Beste incognito,

      Bedankt voor uw eerlijkheid maar net door en voor mensen met uw instelling zijn er strenge wetgevingen nodig.
      Een boete kan verschillende duizende euro’s bedragen en gevangenisstraf. Het wordt gelijkgesteld aan het vliegen met een Boeing 737 zonder pilootbrevet. Een drone is volgens de wet een luchtvaartuig en bijgevolg is er een piloot nodig.

      Ik erger me ook aan de strenge wetgeving maar ze is er om onszelf te beschermen. Onze privacy is ons hoogste goed tegenwoordig. En dát moeten we beschermen. Stel je voor dat er om de haverklap een drone overvliegt die al dan niet blijft hangen of filmen en neerstort op uw tuinfeestje … Kind of eigendom…
      Vroeger mocht je ook niet met een vliegtuig op afstandsbediening buiten de modelclubvliegvelden vliegen, waarom nu dan wel??
      Ik ben bezig met de opleiding klasse 1a en moest u die volgen zou u misschien tot inzicht komen!
      U werkt voor de immobiliënmarkt? Eens zien wie de boete zal betalen jij of hun!!??
      Met uw illegaal verdiende geld kunt u toch de opleiding volgen. Tegenwoordig al wat goedkoper.

      Ik hoop dat uw de ratio boven het winstbejag stelt want mijn collega’s en ik zijn verplicht elke illegale vlucht die een gevaar vormt te melden aan het DGLV.

      Met bewuste groeten,

      Benny

      • Paul zegt:

        Beste Benny dat zie ik dan toch wel anders, ik vind de commentaren van bv Inco Gnito en David zeer terecht, zij stellen namelijk een slechte wetgeving aan de kaak. Onze bureaucraten in Brussel hadden blijkbaar wel heel slechte raadgevers in deze materie. I.p.v. 4 jaar vergaderen hadden ze beter 4 minuten besteed om de wetgeving van Nederland of Spanje te kopiëren, daar heeft men immers gekozen voor een positieve wetgeving die commercieel gebruik een kader geeft om zich te ontwikkelen en ook de privé markt de mogelijkheid geeft zich verder te ontwikkelen naar betere en veilige toestellen. België zal dus alweer jaren gaan achterlopen op de buurlanden. Trouwens blijkbaar heeft de Nederlandse wetgever wel vertrouwen in het verantwoordelijkheidsgevoel van zijn burgers, zo ook Spanje. U niet dus, maar met de Belgische repressieve aanpak bereik je niets en om je thesis een beetje door te trekken kan je best ook meteen auto’s etc verbieden, idem dito voor elektrische fietsen en nog zoveel andere dingen die nog zoveel meer potentieel gevaar inhouden dan een drone.

        • Sven zegt:

          Beste, in Spanje gelden er nu ook regels en wetten, vorige maand in juli 2017 is mijn vriend zijn drone aangeslagen door de politie in open veld, een phantom 3 advanced, zonder veel uitleg van hun, is verboden en privacy zeiden ze en we konden inpakken, en met veel geduld en uitleg heeft hij hem s’anderendaags terug gekregen met behulp van een tolk!! zo zie je maar.

      • Rudy zegt:

        Klein verschil tussen een drone van minder dan 1kg en een boeing 747. Ik moet al moeite doen om met mijn mavic air iemand dood te krijgen (komaan, het heeft zelfs obstacle avoidance, ok ja ik weet dat je deze ook kan uitzetten). Maar er rijden nog altijd veel mensen rond die gewoon hun rijbewijs konden gaan afhalen in het gemeentehuis en niets van test moesten afleggen. Met een auto kan je gemakkkelijk iemand doodrijden. Gotta love de belgische wetgeving

        • Thierry zegt:

          Rudy, een recreatieve drone van bijna een kilo is perfect in staat om met een snelheid van zestig kmph door de vooruit te gaan van een wagen die 50 kmph rijdt. Uw perceptie is nogal eenzijdig om niet in te zien dat die ene kilo al snel een wagen van de baan kan doen geraken, of een voetganger of fietser lelijk kan toetakelen. Ik heb me pas een drone van 500gr aangeschaft en dat ding is ronduit gevaarlijk in sportsmode als je het niet goed beheerst.

  6. MarcO zegt:

    En wat met de gloednieuwe “lichtgewicht-drones” met heel goeie prestaties zoals de YUNNEC Breeze ( slechts380gram en 100m afstand voor amper 500€) en nog beter : de DJI Mavic ( slechts 700gram ! en gps-bestuurbaar tot 7km! voor iets over de 1000€ ) die zijn toch geen “gevaar” voor grote schade als je idd wegblijft van vliegvelden , drukbevolkte plaatsen ,en boven privégrond van iem anders ; dit lijkt me eerder “veredeld” speelgoed of selfie-drone ! , waarom dan “maar” 10m hoog ? en 50m weg van een obstakel !, dit is toch ridicuul , zelfs onder de 150 m vliegen er geen vliegtuigen , ben zelf ooit ULM-piloot geweest ,onder de 150m mag je nergens vliegen met een vliegtuig ! !
    Ik wil mijn Yunneec Breeze zelfs meenemen op reis om mooie aerial shots te nemen in exotische oorden , gaat de douane of de security in Zaventem mij daarmee tegenhouden?

      • chris zegt:

        En het zou idd mss ook beter geweest zijn om bepaalde klasse’s van drones enkel te verkopen mits voorlegging van een vergunning… maar economisch is dit dan weer geen goede zaak hé… mensen iets laten kopen wat ze eigenlijk niet mogen gebruiken… zoiets als de sterke drank die je in tankstations kan kopen maar daar ook niet mag drinken…

  7. SM zegt:

    Ik vraag mij nu eigenlijk af waarom je deze brevetten en medische testen enz moet hebben als je een model vliegtuig heb en een model helikopter word daar niet veel over gezegd en gesproken en nu kassa kassa .
    een model speedboot moet je toch ook geen vaarbrevet voor hebben.

  8. Phil zegt:

    voor professioneel gebruik zou het handig zijn om er, buiten de kosten van opleiding, ook kosten bij te plaatsen van homologatie toestel, medisch attest, verzekering.

  9. Tom zegt:

    Die tekst “bekijk alle toestellen onder de 1kg waarmee je perfect in je tuin mag vliegen…” is wel niet consistent met je tabel waar een kruis staat bij recreatief vliegen (onder de 1kg) bij “in gecontroleerd luchtruim” en “in bebouwde kom” en “<50m van obstakels"
    Het merendeel van alle vlaamse tuinen ligt in gecontroleerd luchtruim en/of de bebouwde kom en hebben zeker wel obstakels.
    Ofwel klopt de tabel niet, ofwel moet je de tekst aanpassen "waar je perfect in je tuin mag vliegen, als je niet in de bebouwde kom woont, niet in gecontroleerd luchtruim woont -check ook de AIP/NOTAMs-, en je een erg grote tuin hebt zonder obstakels"

  10. Patrick zegt:

    Voor al diegenen die wetgeving belachelijk vinden, zeker voor de “speelgoed” drones. Wacht tot je, zoals in onze wijk, niet meer in je eigen tuin een BBQ kan geven zonder dat er 1, 2 en soms 3 drones van “kinderen” uit de buurt boven je hoofd hangen.

  11. Wout Crauwels zegt:

    Mag je wel onder en door zelf geplaatste bogen vliegen zo van die boogjes wat ze gebruiken om met een race drone onder te vliegen?

  12. De Jong peter zegt:

    Kan iemand mij inlichten over het gebruik van drones binnen in een gebouw?
    Bijvoorbeeld filmopname van een befrijf en zijn werknemers binnen in het gebouw?
    Kan dit?
    Waaraan moet de drone en zijn piloot voldoen?
    Is hier een risicoanalyse nodig ?

    Dank bij voorbaat voor de reactie

    • Sven zegt:

      Beste, in Spanje gelden er nu ook regels en wetten, vorige maand in juli 2017 is mijn vriend zijn drone aangeslagen door de politie in open veld, een phantom 3 advanced, zonder veel uitleg van hun, is verboden en privacy zeiden ze en we konden inpakken, en met veel geduld en uitleg heeft hij hem s’anderendaags terug gekregen met behulp van een tolk!! zo zie je maar

  13. Roggemans Danny zegt:

    hallo allen
    weet er iemand hoe het zit indien je een drone boven een erkend modelvliegveld gebruikt ik bezit een brevet klasse A en B voor modelvliegtuigen telt dit ook voor drones of niet

    • Robby zegt:

      Modelvliegtuigen zijn drones.
      Als het toestel nu verticaal of horizontaal kan opstijgen en kan vliegen op eigen kracht zonder een fysieke persoon in het toestel dan is het een onbemand vliegend toestel, in het Engels een drone.

  14. Heinz Vanderhoydonck zegt:

    De prijzen voor recreatief en klasse 2 zijn ronduit belachelijk duur. Pure geldklopperij als je het mij vraagt. Vadertje staat laat zich weer van zijn beste kant zien. Het kan toch niet zijn dat je bijna evenveel betaald (750€) voor een opleiding en een DJI rond 1000€ kost. Voor dat geld kan je een deltavleugel opleiding beginnen. Pure schande.

  15. Valerie zegt:

    Waarom zou je deze certificaten nodig hebben? Als je je toch gewoon aan de regels houdt en je gwn op 3km van een vliegveld af zit enz. In nederland hoef je hier helemaal geen certificaat voor te hebben…

  16. Dennis zegt:

    Stel dat ik een klasse 2 attest behaal, inclusief praktijk examen. Hoe lang blijft deze dan geldig? Moet ik het praktijk examen ooit vernieuwen? Ik heb interesse om naast publiek te vliegen, als ik er 50 meter van weg blijf is dat dan toegestaan?

    Zelf ben ik modelbouw helicopter instructeur, daar heb ik ook praktijk examens voor moeten afleggen. Kan dit op een of andere manier worden gelijkgesteld?

  17. karel zegt:

    alles waar gezond verstand voldoende zou moeten zijn wordt door de overheid met regelgeving verpest om zich in te dekken tegen idioten. En dan heb je nog de categorie “ik ben bemoeial en óók freelance politieagent” en die al die regels fantastisch vinden of er een kostwinning uit distilleren. Het leven zelf geeft al een maximaal risico op doodgaan. Moet geboren worden dan ook niet verboden worden?

  18. Van Cauwenberghe herman zegt:

    Herman,
    Na het lezen van bovenstaande teksten, stel ik vast dat er nog veel cowboys rondvliegen met een wild paard.
    Ik sluit mij volledig aan bij de knappe uitleg van Benny, die volkomen terecht is. Na mijn opleiding klasse 2 zijn er ook vele zaken heel duidelijker geworden, en voel je als piloot ook veiliger met deze basis opleiding. Het is wat veel geld, maar wie een drone koopt van €€€€€ kan er dit ook wel bij betalen. U eigen veiligheid en dat van andere is belangrijker dan al dat bovenstaande geklaag. De wetgeving is er nu eenmaal voor gevold te worden.
    Al zijn de mogelijkheden beperkt een creatieve bewuste veilige piloot kan veel mooie vluchten maken.
    En met alles in regel.

    • Heinz Vanderhoydonck zegt:

      Beste Herman, het klopt wat je zegt en ik ben ook voorstander van theorie en praktijk proeven en het laten registreren van je toestel. Maar dat ze daar een belachelijke prijs opplakken van ong. 750€ voor een klasse 2 brevet is absurd en pure uitbuiting met als gevolg dat veel mensen illegaal vliegen. In klasse 2 gaat het tenslotte toch nog altijd om recreatief vliegen, deze opleiding zou in mijn ogen niet meer dan 200€ mogen kosten. Het enige wat hier in België telt is de mensen zoveel mogelijk geld uit hun zakken kloppen.
      Dat ze enorme boetes geven aan diegene die het luchtruim in gevaar brengen, het zijn die debielen die drones in een slecht daglicht stellen.

  19. Michael zegt:

    Om het attest van klasse 1A te behalen, moet je eerst de andere attesten behalen of kan je rechtstreeks klasse 1A behalen?
    Is deze klasse 1A ook geldig in andere landen?

    Bedankt
    Groeten

    • Anita Vanhaeren zegt:

      je kan onmiddellijk voor een klasse 1A gaan ja en de Europese wetgeving is bijna klaar en die zou toelaten om ook in andere Europese landen te vliegen, afwachten maar!

  20. Flip zegt:

    De wetgeving in België is ronduit be-lache-lijk! Tot 10m hoog in je eigen hof, niet op openbare plaatsen. Dus ergens in the middle of nowhere, laat ons zeggen op een leeg strand aan de kust mag je gebruiken. In je rugzak… Niet te doen.
    Kijk naar onze noorderburen, daar hebben de politici een meer nuchtere kijk op deze hobby. Tot 120m hoogte, ook op openbare plaatsen waar geen bebouwing of volk is, daar kan je wat mee.
    In België moet het weer direct een hoop geld kosten en goed opbrengen bij evt overtredingen. Ik word er misselijk van, maar je dat is niet de eerste keer… :-/

  21. Maarten zegt:

    Het is duidelijk dat dit alleen voor drones bedoelt is om fotografie en video opnames mee uit te voeren en negeert de hobby van drone racing/freestyle en fpv vliegen totaal.

    Met deze toestellen kunnen zo veel meer mooiere dingen doen dan slechten en tegen betaalbaren prijs zonder hogen risico’s en dat potentieel halen jullie er niet uit met deze wetgeving.

    Het zou moeten toegelaten moeten worden om op openbare plaatsen te vliegen waar geen bebouwing of bevolking is en rond en over obstakels hoger dan 10m, het zelfde als het opstijg terrein van de paraglider.
    Met een anderen opleiding een mix van KLASSE 2 en KLASSE 1A en veel goedkopere !
    Opleiding mag toch niet meer kosten dan de totaal som van het materiaal wat ge nodig hebt om ze uit te voeren.

    Suggestie: laat jullie inlichten over het de diversen hobbys van een drone/Quadcopters met een camera enz…
    en doe daar iets mee.
    Kijk alleen al naar de commentaar wat hier op ge geven word duidelijk toch iets mis.
    Denk dat veel mensen vinden dat deze “Opleiding” niet goed bij hun situatie kloppen.

    Hier moet harder aan gewerkt worden geen jaren.

  22. Marnix Verschraegen zegt:

    Ik heb een klasse 2 brevet sedert 08/2016 en eigenlijk kan ik op veel plaatsen vleigen zolang die voldoet aan de wetgeving.
    Wel 1 kleine aanpassing van de lijst is nodig. Mijn instrukteurs hebben van in het begin gemeld dat klasse 2 geen commerciele activiteiten mag uitvoeren enkel recreatief.
    Graag aanpassen op uw lijst !

  23. Kurt zegt:

    Mag je met een klasse 2 commercieel vliegen ? bvb als je zelfstandige bent op vraag van een immo een huis filmen/ fotograferen op geringe hoogte op hun vraag ? (Drone -1kg) Mss toevoegen aan jullie tabel, commercieel vliegen: Ja – Neen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *