Ongeveer een klein jaar geleden kondigde de Europese commissie aan dat er een algemene, Europese drone wetgeving op komst was. Veel was er toen nog niet duidelijk, wel dat die wetgeving er zo snel mogelijk moest komen. Dat zou pakweg een Belgische drone piloot in staat stellen om een vlucht te maken in een ander land van de Europese Unie, zonder zich te moeten afvragen of hij/zij de plaatselijke wetgeving aan het overtreden is. In alle EU landen zou dan namelijk dezelfde wetgeving gelden. Ideaal, of toch een utopie?

Indeling volgens risico

Daar waar de huidige Belgische wetgeving een onderscheid maakt tussen recreatief en commercieel gebruik, zal de Europese drone wetgeving kijken naar het risico van een vlucht, ongeacht de doelstelling. De risicobepaling gaat onder meer uit van het gewicht van de drone, de locatie van de vlucht en de manier waarop de drone wordt ingezet. Vluchten met een laag risico, vormen samen de ‘open category’, voor vluchtuitvoeringen met een groter risico zal de ‘specific category’ geïntroduceerd worden.

De eerstgenoemde ‘open category‘ zal verder beperkt worden op basis van het gewicht van de drone. Voor drones zwaarder dan 250gram zal onder meer een (online) kennistest noodzakelijk zijn (dus ook voor recreatieve piloten) en zullen er in de toekomst bepaalde eisen aan de toestellen zelf gesteld worden via de CE-keurmerken. De Europese commissie denkt daarbij aan vereisten zoals geo-fencing (waarbij software voorkomt dat een toestel opstijgt op gevaarlijke locaties, zoals bvb in de buurt van luchthavens), lost link management (hoe reageert de drone wanneer de verbinding met de zender verloren gaat), en softwarematige hoogtebeperkingen. Daarnaast wil men een registratieplicht introduceren voor toestellen boven de 250 gram, opnieuw ongeacht het gebruik.

Registratieplicht

Die aankomende registratieplicht brengt heel wat vragen met zich mee:

  • Welke dienst zal instaan voor de opvolging en goedkeuring van de registratie?
  • Zal die dienst (in België waarschijnlijk het DGLV, directoraat generaal der luchtvaart) voldoende personeel in dienst hebben? De huidige registraties voor professionele doeleinden kunnen nauwelijks verwerkt worden, of er zijn maandenlange wachttijden, laat staan dat elke hobbyist ook komt aankloppen voor registratie van z’n toestel.
  • Hoeveel zal die registratie kosten?
  • Zal ieder toestel een OO-nummer krijgen zoals nu het geval bij de klasse 1 en klasse 2 registraties? Zoja, zijn er voldoende vrije OO-nummers?

Op het eerste zicht dus een snel uitgesproken regel, maar de praktische invulling zal niet eenvoudig zijn. De bevoegde dienst, DGLV, zal overstelpt worden met aanvragen en de vraag is of de particuliere piloot de moeite zal doen om z’n toestel te laten registreren en daar nog eens een paar honderd euro voor neer te tellen.

CE-keurmerk & verzekering

In het voorstel is zoals aangegeven sprake van een verplicht aantal eisen aan de toestellen zelf, middels een CE-keuring. Maar wat indien een toestel zelf in elkaar wordt gestoken? Denk maar aan de hobbyisten met een zelfbouwdrone, of de behendige race-piloten die na elke race hun toestel dienen te herstellen. Wat met op maat gemaakte drones speciaal voor het dragen van specifieke spiegelreflex- en/of infraroodcamera’s? Al deze drones kunnen onmogelijk een CE-keurmerk bezitten, vallen die dan onmiddellijk uit de boot? Zonee, is er een overgangsperiode voorzien om deze toestellen goed te keuren?

We hebben het ook nog niet gehad over de verzekering. Recreatieve drone piloten hebben vandaag in België meestal een dekking onder de vorm van hun familiale verzekering. Voor klasse 2 en klasse 1 is een bijkomende adequate verzekering nodig. Zal het in de nieuwe Europese drone wetgeving ook nodig zijn voor piloten in de ‘open category’ met een toestel zwaarder dan 250gram om een verzekering te nemen? Zoja, hoeveel zal die verzekering kosten en welke schade dient deze te dekken?

Huidige Klasse 2 en Klasse 1

Wanneer de Europese wetgeving van kracht gaat, verdwijnt natuurlijk ook de lokale Belgische wetgeving. Hier in België kennen we momenteel de recreatieve klasse, de Klasse 2 (semi-professioneel) en de Klasse 1 (professioneel). Wat met de houders van een geldige licentie? Zijn de theoretische opleidingen, theorie examens, praktische proeven en medische testen dan een maat voor niets geweest? Wat met de opleidingcentra in België, wat is hun functie in het hele verhaal? Er zou sprake zijn van het volgen van online opleidingen en het afleggen van online examens. Benieuwd of het niveau op die manier voldoende hoog kan gehouden worden. Volgens de laatste nieuwe informatie zouden de huidige licenties met hoge waarschijnlijkheid worden overgedragen tot de hoogste categorie in de Europese wetgeving. Maar tot zolang blijft de lokale wetgeving van kracht voor toestellen onder onder de 150kg.

Timing Europese drone wetgeving

De Europese commissie dringt aan op een snelle implementatie van de Europese regelgeving. De vooropgestelde timeschedule van 6 maand (vanaf 2019) zou echter niet haalbaar zijn voor de meerderheid van de lidstaten. De Europese lidstaten vragen Easa (de Europese luchtvaarkoepel) zo’n 2 tot 3 jaar extra voor de implementatie van de Europese drone wetgeving. De vragen die hierboven aan bod kwamen, zijn slechts een fractie van de problemen die nog dienen opgelost te worden. Het lijkt er dus op dat 2019 niet zal gehaald worden als het gaat om een effectieve implementatie, misschien wel om de finale wetgeving te stemmen.

Bron: het officiële persbericht over de stemming van de opgestelde Easa richtlijnen in de Europese commissie op 26 juni 2018

 

Download ons gratis e-boek "tips & tricks voor beginners"

Download nu gratis!

Een reactie op “Europese drone wetgeving in 2019

  1. K zegt:

    Laat elke droon groot of klein met software welke het onmogelijk maakt om in of nabij gevaarlijke plaatsen op te stijgen.En de speelgoed drone een reikwijdte van maximaal 50 meter.En de registratie moet gedaan worden tijdens de verkoop ter plaatse.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *