Hubsan H122D X4 storm race drone

€149,95
7.2

Algemene score

7.6/10

Stabiliteit

6.9/10

Snelheid/wendbaarheid

8.7/10

Gebruiksgemak

7.6/10

Accu (vliegduur)

5.9/10

Zender

7.7/10

Camera

6.7/10

Extra's & accessoires

6.6/10

Pros

  • Prijs/kwaliteit
  • Crashbestendig
  • Geschikt voor beginnende race piloten
  • OSD
  • Bieper
  • Alles-in-één pakket

Cons

  • Batterijduur
  • Niet voor gevorderde race piloten
  • Draagcomfort van de FPV bril
  • Geen acro mode
  • Brushed motoren
  • Kwaliteit van de USB-oplader kon beter

De Hubsan H122D X4

We schrijven 6 november 2017, ongeveer 9 maanden geleden (knal op de verjaardag van ondergetekende) maakt fabrikant Hubsan een aankondiging van een nieuwe ready to fly race drone: de Hubsan H122D x4 storm is geboren.

Het duurde toch tot halverwege februari 2018 alvorens de eerste toestellen in China en USA beschikbaar waren. Nog eens enkele maanden later (juni/juli 2018) arriveerden de eerste toestellen op het Europese vasteland. Net voor het zomerverlof kregen wij onze eerste Hubsan H122D in handen. Alvorens wij een nieuw toestel aan het gamma toevoegen, testen we dit naar goede gewoonte uit op degelijkheid en vlieggedrag.

Inhoud van de doos

  • 1 x Hubsan H122D drone
  • 1 x 710mAh accu (7,6V, 30C)
  • 1 x afstandsbediening met smartphone clip
  • 1 x FPV videobril (goggles)
  • 1 x monitor met ingebouwde 5.8Ghz ontvanger
  • 1 x reserveset propellers
  • 1 x USB oplader
  • 1 x Engelstalige handleiding

Bij het openen van de doos waren we onmiddellijk verrast door de manier waarop dit toestel verpakt zit en de compactheid van de drone, evenzeer over de compleetheid van de set (tot zelf een FPV bril aan toe).

Visuele kenmerken

We hebben het al vermeldt, de compactheid van de H122D valt onmiddellijk op. Het toestel past perfect op je handpalm en voelt heel er stevig aan. Zoals het een echte race toestel beaamt, is ook hier het carbon onderstel gemaakt uit één stuk (inclusief de armen). Zowel de 720P FPV camera, motoren als het PCB zitten stevig vast op/tussen het carbon frame. Leuk detail: onderaan het toestel is een buzzer voorzien die een hoge bieptoon produceert wanneer het toestel tijdens een vlucht de verbinding met de zender verliest. Op die manier kan je het toestel snel(ler) lokaliseren na een crash, heel handig! Achteraan en vooraan het toestel zitten dan weer felle LED lampen waarvan je de voorste kan in- of uitschakelen via de zender.

Voorbereidend werk

Ons eerste werk is natuurlijk het opladen van de meegeleverde 710mAh accu voor de drone zelf. Gezien de spanning van 7,6V (2S) betreft dit waarschijnlijk een LiHV batterij en geen LiPo. Deze kan je makkelijk opladen via een meegeleverde USB oplader. Hou rekening met een oplaadtijd van +- 150 minuten, best lang dus. Gezien er geen balancer stekker aanwezig is, en het waarschijnlijk geen LiPo batterij betreft, zal je moeilijk een andere geschikte lader vinden voor dit type accu. De monitor bezit een ingebouwde accu, welke op te laden is via een aparte micro USB kabel. Terwijl de accu’s opladen, inspecteren we alvast even de drone, de zender en de videobril. In de zender moeten 4 AA(A) batterijen, niet meegeleverd in de set.

We testen ondertussen de videobril, de rekbare band die om je hoofd gaat kan je verbreden of versmallen via de velcro’s (klittenband voor de Nederlanders onder ons). Op die manier kan je de bril net voldoende laten spannen om niet af te vallen. Het valt ons op dat de bril stevig vast zit, maar toch wel wat weegt (meer dan 600 gram om precies te zijn). Door dat gewicht druk de bril wel erg hard op je neus, zeker niet om uren mee aan te zitten maar zeker en vast doenbaar voor enkele vluchten met de H122D. De videobril beschikt over ingebouwde lenzen, de horizontale afstand is helaas niet aan te passen, maar je kan ook perfect met een bril deze FPV goggles gebruiken.

Het beeldscherm bezit een ingebouwde 5.8Ghz ontvanger. De beelden komen binnen met een lag (vertraging) van +- 130ms. Voor een echte FPV piloot dus ongeschikt, maar zeker goed genoeg voor de beginnende FPV racer. De monitor is voorzien van een microSD sleuf waardoor je beelden kan opnemen met de OSD data. Evenwel kan je een microSD kaart in de drone zelf pluggen om de ‘originele’ beelden te capteren (zonder OSD data, zonder ruis van de 5.8ghz beeldoverdracht).

 

Vlieggedrag

Tijd voor het echte werk. We schakelen de zender in door één druk op de knop, en koppelen de stekkers van de accu in de H122D. Na het verbinden van zender en drone kunnen we vertrekken. Ondanks de brushed motoren (bij FPV racers meestal brushless motoren) stellen we toch een pittig karakter vast. De drone reageert goed en snel op de commando’s van onze sticks. Wanneer we een snelle bocht nemen, merken we ook weinig tot geen hoogteverlies. Enig nadeel: de brushed motoren zouden meer onderhevig zijn aan slijtage dan de brushless versies. Het kan dus geen kwaad om zowel een A-motor als B-motor extra te voorzien.

Verder doen de gyroscopen goed hun werk en zorgen ze ervoor dat de Hubsan H122D na een manoeuvre telkens terug horizontaal in evenwicht komt. Dat is meteen ook één van de redenen waarom dit toestel enkel geschikt is voor beginners. De gevorderde FPV race piloot wenst een toestel met zogenaamde ‘Acro’ mode (lees de volledige uitleg over Acro mode) waarbij het toestel niet automatisch terugkeert naar z’n horizontale evenwicht.

720p HD camera

Tot nu toe hebben we het nog niet gehad over de onboard FPV camera van de Hubsan H122D. De camera in combinatie met de ingebouwde videozender, zorgen ervoor dat je beschikt over de FPV functionaliteit. De beelden vanop de camera worden in realtime (met een kleine vertraging van gemiddeld 130ms) naar de monitor overgebracht. Het bereik van de videozender bedraagt +- zo’n 100 meter. Ideaal om een outdoor parcours te vliegen. In echte nauwe indoor parcours zal de lag van 130ms er misschien voor zorgen dat je niet snel genoeg kan anticiperen op aankomende objecten. Nogmaals, dit is een toestel voor beginners, dus het is sowieso goed om als beginner voldoende ruimte te hebben. Denk bvb aan een grasveld, een speeltuin (zonder spelende kinderen dan natuurlijk!) of andere leuke outdoor locaties met wat obstakels.

Goed om weten: voor je de vlucht aanvangt kan je de camera op en neer positioneren zodat je een optimaal beeld krijgt tijdens het vliegen. Het toestel zelf zal namelijk scherp voorover buigen bij het maken van grote snelheden. Als de camera dan vast staat gemonteerd op de frame, zal je enkel de grond te zien krijgen (en niet veel later de grond van heel dichtbij). Niet enkel de camera kan je tilten, ook de antenne van de videozender achteraan het toestel is scharnierbaar. Welliswaar niet om zelf te richten, maar wel om de impact bij een crash op te vangen. Wanneer je bvb overkop gaat, zal de antenne niet afbreken maar mee scharnieren.

Mocht na een crash (of gewoon door veelvuldig gebruik) blijken dat één van de motoren op het einde van z’n Latijn is, dan kan je deze eenvoudigweg vervangen. Door de positie op het frame, en de JST stekker op de plaats waar de motor wordt aangesloten op het moederbord, kan je deze in enkele ogenblikken vervangen.

Vlucht afsluiten

Het einde van de vlucht wordt aangekondigd door een bieptoon op je zender. Ook op de monitor kan je het accuniveau van je toestel (en de monitor zelf) opvolgen. Zo kan je tijdig de vlucht afronden om eventueel van accu te wisselen. Wij adviseren je om na het vliegen de gebruikte accu een tiental minuten te laten afkoelen alvorens opnieuw op te laden. Zoals eerder gezegd duurt het opladen wel een tijdje, zorg dus voor wat extra opgeladen accu’s voor je vertrekt. Hou rekening met een vliegduur van +- 5 minuutjes per accu. Gezien de grote funfactor van dit toestel, vliegen die 5 minuten zo voorbij!

Na het afsluiten van een vlucht doe je best ook kort even controle van de propellers en de motoren. Zijn er geen scheurtjes in de propellers? Zitten ze nog goed vast? Zeker na een crash kan het nodig zijn de propellers te veranderen. Dit doe je makkelijk door het vijsje op de propeller los te maken met bijgeleverde schroevendraaier. Er is zowel een reserveset A-propellers als B-propellers meegeleverd.

Last but not least: vergeet ook niet de monitor uit te schakelen wanneer je stopt met vliegen. Dit durf je wel eens vergeten omdat er aan de buitenzijde van de videobril geen knoppen en/of lichtjes te bespeuren zijn. Je dient het scherm dus uit de goggle te halen alvorens je deze kan uitschakelen. Ook tijdens de vlucht met de bril kan je de instellingen van het beeldscherm niet wijzigen zonder de bril af te zetten, klepje te openen en de monitor eruit te halen. Hier had Hubsan wel even mogen voorzien dat er zowel drukknoppen aan de buitenzijde van de goggles kwamen, alsook een waarschuwingslampje zichtbaar was wanneer de monitor nog aan staat.

Conclusie

De Hubsan H122D X4 storm drone is een leuk toestel om je eerste stappen te zetten in het FPV race circuit. Wees je ervan bewust dat je geen echte FPV racer koopt, maar dit toestelletje komt wel in een complete set zodat je onmiddellijk aan de slag kan. Het is zeker ook geen katje om zonder handschoenen aan te pakken, een drone piloot met ervaring in toestellen zoals de DJI Phantom/Mavic reeks, of de Yuneec Breeze/Typhoon series zullen met dit toestel ook zeker hun gading vinden. De snelheid, crashbestendigheid en wendbaarheid zijn de grootste troeven van dit kleine toestel. Nadeel is dan weer z’n relatief zware gewicht (118gram) en kleine accu. Met wat meer doorgedreven ontwikkeling zou Hubsan dit toestel misschien nog kunnen tweaken zodat ook ervaren FPV racers ermee aan de slag kunnen. Denk bijvoorbeeld aan een firmware update zodat ook de Acro mode beschikbaar komt en andere instelmogelijkheden op toestelniveau.

Overtuigd? Je kan de Hubsan H122D X4 storm drone terugvinden in onze webwinkel!

 

Download ons gratis e-boek "tips & tricks voor beginners"

Download nu gratis!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *