UPDATE 30 oktober 2019: zonet werd officieel de DJI Mavic Mini aangekondigd. Het toestel is vanaf nu te koop in twee versie, de reguliere Mavic Mini en de Fly More Combo.

UPDATE 24 oktober 2019: DJI kondigde vandaag de campagne ‘Fly as you are’ aan via z’n website en sociale media. Op 30 oktober 2019 onthullen ze hun nieuwe product. Vrijwel zeker gaat het om de DJI Mavic Mini

UPDATE 10 oktober 2019: dat de DJI Mavic Mini er komt is nu vrijwel zeker. DJI registreerde enkele dagen geleden een toestel bij de Amerikaanse telecomregulator waarbij sprake is van de Mavic Mini. De officiële aankonding door DJI wordt in de november 2019 verwacht zodat het toestel nog voor de feestdagen in de winkelrekken ligt.

De nieuwe DJI Mavic Mini zal de consumenten dronemarkt domineren, simpleweg door minder dan 250 gram te wegen.Ja, minder is meer. En hier lees je waarom.

We hebben al gezien dat de uitgelekte specificatielijst van de nieuwe DJI Mavic Mini aangeeft dat de drone slechts 245 gram zal wegen. Maar er zijn nog aanwijzingen dat deze drone inderdaad minder zal wegen dan de door de EU gestelde registratie-eis van 250 gram. En deze komt rechtstreeks van DJI zelf. Verder leggen we uit waarom 250 het magische getal is, en waarom het ertoe zal leiden dat DJI de consumentendronemarkt zal domineren (niet dat ze dat nu nog niet doen) wanneer ze later dit jaar de DJI Mavic Mini lanceren.

DJI Mavic Pro

DJI Mavic Mini zal de markt voor drones voor consumenten domineren (was het al duidelijk?). Weet je nog dat DJI in mei van dit jaar een pers- en industrie-evenement had in Washington, DC? Het heette “Elevating Safety”: Het beschermen van de lucht in het drone tijdperk. Het was tijdens dit evenement dat DJI aankondigde:

“Alle nieuwe DJI-dronemodellen die na 1 januari 2020 zijn uitgebracht en die meer dan 250 gram wegen, zullen AirSense-technologie bevatten, die ADS-B-signalen van nabijgelegen vliegtuigen en helikopters ontvangt en dronepiloten waarschuwt als ze op een ramkoers lijken te zitten. Dit zal de grootste eenmalige inzet van ADS-B botsingsbewustzijnstechnologie tot nu toe zijn en zet een nieuwe standaard door professionele luchtvaartveiligheidstechnologie in drones voor iedereen beschikbaar te stellen.”

DJI noemde het zelfs als het nummer 1 item op hun 10-puntenplan om de veiligheid in ons luchtruim te verhogen:

1. DJI installeert ADS-B ontvangers in alle nieuwe drones boven 250 gram.

ADS-B ontvanger in de DJI Mavic Mini? Geen sprake van
ADS-B ontvangers kunnen nu erg klein zijn en slechts 5 gram wegen, dus theoretisch gezien zou het waarschijnlijk ingebouwd kunnen worden in een kleine drone zoals de DJI Mavic Mini. Maar waarom zou DJI dat willen?

Waarom zouden ze zo’n kleine, lichte drone belasten met extra elektronica die vermogen, koeling, ruimte, ruimte en gewicht nodig heeft, en de kosten van het vliegtuig verhogen in een toch al concurrerende markt voor mini-drones?

Het zou veel verstandiger (en rendabeler) zijn voor DJI om de DJI Mavic Mini onder de drempel van 250 gram te houden en de beste, lichtste en goedkoopste opvouwbare DJI-drone ooit te leveren. Een mini-drone met bijna alle belangrijke functies die mensen tegenwoordig van een DJI-drone verwachten, zoals 4K-video, hi-res panoramafoto’s, het vermijden van hindernissen, draagbaarheid, goede vliegeigenschappen, betaalbaarheid en de minste hoeveelheid hoofdpijn als het gaat om het vliegen met je nieuwe speelgoed.

250 is het magische getal

En dat brengt me bij het laatste punt. Brendan Schulman van DJI heeft ooit tijdens een workshop uitgelegd dat deze 250 gram gewichtslimiet op de een of andere manier is vastgesteld in de drone-industrie, en vooral in de hoofden van de beleidsmakers, als het willekeurige magische getal. Het is het drempelgewicht waarboven drones gevaarlijk worden en mogelijk een risico vormen voor bemande vliegtuigen en mensen op de grond in geval van een drone incident of crash.

Het vermogen van DJI om onder de 250 gram gewichtslimiet te blijven zou de lucht echt openstellen voor de Chinese dronemaker. Als ze dit voor elkaar kunnen krijgen, en ik denk dat ze dat wel kunnen, zal DJI de ultieme consumentendrone produceren en verkopen. Het zou bijna alle zorgen van beleidsmakers over de hele wereld wegnemen. Het zou niet bij de wetgever geregistreerd hoeven te worden. DJI zou ze per bootvracht kunnen produceren en overal aan consumenten kunnen verkopen met alle belangrijke functies die ze wensen.

Het lijkt me duidelijk dat DJI op het punt staat een minidrone te lanceren, de DJI Mavic Mini, die de consumentendronemarkt echt zal gaan domineren. Je kan nu al je plaatsje in de wachtrij reserveren zodat je als eerste dit fantastische toestel in huis hebt. Laat me weten wat je denkt in de commentaren hieronder!

Download ons gratis e-boek "tips & tricks voor beginners"

Download nu gratis!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *