1.     Heb geen angst voor LiPo accu’s maar let op

Of het nu nickel -cadmium, lood-, of lithium-polymeer-accu’s zijn, zij vragen van de gebruiker altijd de volledige oplettendheid. Bij juiste behandeling zijn lipo-accu’s (lithium-polymeer) niet gevaarlijker of ongevaarlijker dan andere accu types. Laat accu’s echter nooit onbeheerd opladen, blijf altijd in de buurt. We raden aan om ook ’s nachts geen accu’s op te laden, enkel overdag en in nabijheid van een volwassene. De recyclage moet  overigens altijd gebeuren volgens de richtlijnen van de gemeente. De aansluitdraden moeten geïsoleerd zijn,zodat een kortsluiting zeker vermeden wordt.

2.     Kies de juiste grootte

Koop accu’s waarvan de maximale duur-belasting opgegeven is. De levensduur van een lipo hangt namelijk zeer sterk van af van de belasting ervan.

Wedstrijdpiloten die het laatste uit de accu willen, hebben er wellicht geen probleem mee wanneer de accu na weinig cyclussen onbruikbaar wordt. De gebruikers die geen risico willen nemen doen beter het volgende:

Gebruik slechts 80% van de bruikbare capaciteit en belast de accu’s niet hoger dan 80% van de toelaatbare stroom. Kies daarom een lipo die gemiddeld tot 50% van zijn mogelijkheden belast, zodat je niet constant aan de limiet van de accu werkt. Met andere woorden een accu met een capaciteit van 1000mAh en een stroom max. van 20A belast je best maar tot 800mAh met een stroom van 16A.

3.     Goed vol laden & nooit te sterk leeg trekken

Lipo’s mogen alleen geladen worden met een speciaal daartoe bestemde lader. Koop daarom dus best lader en batterij in één pakket en bij een vertrouwde verdeler.

Daarenboven word een zogenaamde ‘balancer’ sterk aanbevolen. In het ideale scenario koop je een lader met ingebouwde balancer. Laden doe je met de accu in een vuurvaste schaal in keramiek of glas om de risico’s op spontane ontbranding in te perken. Wat betreft het ontladen: regelaars met een ingebouwde balancer of een lipo-monitor verdienen de voorkeur.

Omdat lipo-accu’ s geen van de geheugen effecten heeft zoals de ni-familie is ontladen voor het laden zinloos. Kies een laadstroom zoals door de accufabrikant is aangegeven. Als gevolg daarvan is ontladen onder last tot lager dan 3.2V per cel af te raden.

4.     Meet de stroom

Meet voor de ingebruikname van de accu, de stroom van je aandrijfset. Ook hiervoor zijn er toestelletjes te koop. Het klinkt misschien ingewikkeld,maar stroom meten is kinderlijk eenvoudig. De ampèremeter word tussen de accu en de regelaar op een pool geschakeld. Zo zie je onmiddellijk of de stroom in het goede bereik van motor en accu ligt. Stroom meten is onontbeerlijk om de juiste schroef voor een aandrijfset te bepalen.

5.     Nooit kort sluiten

Zelf een heel kleine kortsluiting maakt een lipo reeds onbruikbaar.Vermijd dan ook dat de contacten elkaar kunnen aanraken! Respecteer de polariteit van je accu. Hou positief en negatief goed uit elkaar, ook tijdens het opladen opletten dat je de polariteit niet omwisselt.

6.     Let op de temperatuur

Een lipo geeft zijn beste rendement op een temperatuur tussen de 25-35°C. Een koude lipo (onder 20°C) kan nooit zijn volle vermogen ontwikkelen en een te warme lipo (boven de 60°C) wordt voorgoed beschadigd. Een werkelijk efficiënte koeling is niet gemakkelijk te realiseren. Warmte afvoeris moeilijk, de middelste cel moet haar warmte afgeven aan de buitenste die zelf al warm hebben. Daarom is het af te raden dat de mantel-temperatuur van de accu boven de 50°C komt. Die temperatuur meting doet men best met een infrarood temperatuurmeter.

 

7.     Knutsel niet aan uw accu’s

Probeer vooral niet een accu uit elkaar te halen om er een ander cellen aantal van te maken. Zet er ook geen andere balancer stekker aan. De kleinste kortsluiting vernietigt al je accu. Gebruik desnoods een aangepast verloop kabeltje, dat soms met de accu meegeleverd word.

 

8.     Schat de levensduur juist in

Of je het nu wilt of niet, een accu is aan slijtage onderhevig! Hoewel sommige fabrikanten van tot 400 laadcycli spreken, ziet de praktijk er iets minder rooskleurig anders uit.

Of je nu je accu voorzichtig behandelt of niet, iedere vollading brengt een capaciteitsverlies met zich mee. Dit word door de verbruiker soms niet waargenomen maar het is wel meetbaar. Hoe sterk en hoe snel dit “verlieseffect” intreed, hangt van veel factoren af. Hoofdzaaken van voortijdig verslijten zijn:

  • te hoge duurbelasting
  • te hoge eindtemperatuur
  • te diep ontladen
  • kortsluitingen

En als laatste,zelf met de hoogwaardige fabricage systemen is er nog een verschil tussen de cellen onderling.

9.      De accu is op geblazen, wat nu?

Wanneer een of meerdere cellen van de accu opgeblazen zijn is er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een van volgende dingen gebeurd:

  • De accu werd met een verkeerde spanning gebruikt: te sterk ontladen of te hoog geladen.
  • De accu werd overbelast (te warm geworden).
  • De accu is na een crash toch defect. Lipo’ s die bij gecrashte modellen vervormd werden, moet je voorzichtig wegbergen en observeren. Minstens 1 dag apart opslaan.

Het opblazen van een accu is te vermijden als je hem altijd volgens de aangehaalde opmerkingen behandelt.

Een opgeblazen accu observeer je best door deze in een vuurvaste schaal te leggen of te begraven in een emmer zand. Op die manier heb je het minste brandgevaar.

 

10.Juiste opslag

Het spreekt voor zich dat accu’ s die niet gebruikt worden uit het model gehaald worden en veilig opgeslagen worden.

Opgelet: een lipo mag men niet langer dan 14 dagen in zijn volgeladen toestand bewaren (boven de 4 volt per cel). Bij langere opslag of bij overwinteren moet de spanning  per cel 3,80-3,95V bedragen. De nieuwere laders hebben daartoe een laadmodus”stockage laden”. In het ander geval laat je even de motor van het model draaien tot de accu die spanning bereikt.

De rest capaciteit in de accu moet tussen de 30 en de 60% liggen. Bij langere opslag moet men dan ook de accu maandelijks meten. Ligt de celspanning te ver uiteen dan kun je een balancer aansluiten en terug bijladen tot de juiste cel spanning.

Deze tekst werd oorspronkelijk geschreven door Rafaël Putman

 

Download ons gratis e-boek "tips & tricks voor beginners"

Download nu gratis!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *