Het is niets nieuws: RPAS (‘Remotely Piloted Aircraft System’ oftewel ‘onbemande vliegende luchtvaartuigen’) die pakjes afleveren bij je thuis. Amazon is er al een hele tijd mee bezig en ook andere (koerier)bedrijven volgen die trend. Technisch is er al heel veel mogelijk, het is vooral de wetgeving die het inzetten van deze toestellen momenteel nog onmogelijk maakt. Drie studenten burgerlijk ingenieur van de KU Leuven deden in hun masterproef onderzoek naar een verbeterde versie van zo’n ‘bezorgdrone’. 

Vormgeving

Voor hun masterproef zijn masterstudenten Cyriel Notteboom, Menno Hochstenbach en Maarten Verbandt werkelijk vanaf nul begonnen (nuja, de technologie is natuurlijk wel voor handen) bij het bouwen van hun drone. Het resultaat is niet min, na een jaar bloed zweet en waarschijnlijk ook wel tranen (bij een crash) is hun prototype klaar. Ze doopten het toestel tot ‘VertiKUL’, wat meteen een deel van het toegepaste principe onthult.

“De eerste drones werden gebouwd naar het model van een helikopter. Dat geeft veel precisie, maar is niet geschikt om snel lange afstanden mee af te leggen. Het kost gewoon te veel energie,” zegt masterstudent burgerlijk ingenieur Cyriel Notteboom. “Wij hebben de hoge snelheid van een vliegtuig gecombineerd met de opstijg- en landingscapaciteiten van een helikopter.” 

flight_vertikul

Tijdens het opstijgen en landen zorgen de 4 propellers voor de nodige draagkracht. Na opstijgen kantelt het toestel (in theorie) zo’n 90° en vliegt het zo verder met behulp van z’n vleugels op een energie efficiënte manier. Echter, testen op lange afstand zijn hiermee nog niet uitgevoerd. Het toestel zou een pakje van 1kg tot zo’n 30km verder kunnen afleveren door een precisie landing op een basisstation.

Maarten: “We hebben het landingssysteem zo ontworpen dat het toestel heel nauwkeurig op de grond kan neerkomen. Dat gebeurt allemaal automatisch op een cirkelvorming landingsplatform. Om ook ’s avonds te kunnen landen zijn de platformen in het donker verlicht met LEDs.”

Verder onderzoek moet duidelijkheid brengen in de (sc)haalbaarheid van het systeem. Vooral de landing moet nog verfijnd worden, zeker bij ongunstige weersomstandigheden. Het principe van verticaal landen/opstijgen en het horizontaal vliegen moet ook nog verder getest worden. Kenners vrezen ervoor dat de propellers voornamelijk ontworpen zijn voor een verticale vlucht, en niet zozeer voor een kilometerslange horizontale vlucht af te leggen.

Meer technische gegevens kan je vinden op diydrones.com waar de studenten een veel besproken topic hebben aangemaakt. Je kan er ook feedback geven of een vraag stellen aan één van de masterstudenten!

Tot slot geven we ook graag nog de video mee, die meteen het hele concept duidelijk illustreert:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=omaxgFVDUWg[/youtube]

Download ons gratis e-boek "tips & tricks voor beginners"

Download nu gratis!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *